Tuesday, October 9, 2012

45è FESTIVAL DE CINEMA FANTÀSTIC DE SITGES: Dia 2: ROOM 237 (THE SHINING)


I ja està aquí la 2na crònica del Festival i tot i que no era exactament una peli com a tal ens va deixar a la cadira "clavats" durant els 104 minuts de filmació! ;)


ROOM 237: si heu llegit alguna de les meves entrades sobre THE SHINING ("EL RESPLANDOR") ja sabreu que l'habitació 237 és mítica per ésser on hi ha el moment de la tia a la banyera i que es va transformant (no ho acabo d'indicar per si algú encara no l'ha vist...). En fin que personalment és un dels moments més tensos de la peli i suposo que a grans trets per la majoria de gent, d'aquí el títol d'aquesta peli que és un documental (no com el coneixem) estructurat en diverses parts on s'analitza el que va suposar la cinta i el que hi ha amagat des del punt de vista de diversos estudiosos del món Kubrick i especialment d'aquesta peli...

Bé! Arribats aquí comentar-vos que a mi el Festival de Sitges una de les coses que m'ha aportat és descobrir la grandesa del Kubrick, després de veure "2001: A SPACE ODISSEY" a l'Auditori (i el posterior "coloqui" amb la seva dona i tècnics de la pel·lícula) vaig entendre perquè se'l considera un dels millors directors (si no el millor) de cinema de la història... i un parell d'anys més tard tenia l'oportunitat de veure "THE SHINING" a l'Auditori reafirmant que realment era un geni. Per mi les dues cintes (tractant-ho de manera diferent) juguen amb el concepte de tensió i de crear intranquil·litat en l'espectador sobretot de manera molt subtil i apreciant les dues cintes el que es veu clarament és que ell era un obsessiu de nassos i no deixa ni un detall a l'atzar... El tractament per exemple que fa de la música és impressionant com en la intro de "THE SHINING" (un exemple brutal de perfecció musical+visual) on veure un cotxe des d'una vista aèria per una zona muntanyosa impressionant no et fa més que posar nerviós per la música que ens acompanya (aquí ho podeu comprovar):



Ara que ja esteu situats i centrats! jejeje! Anem per la peli que té molt però molt de tema! I es que com diu el títol hi ha històries que et segueixen forever... and ever... and ever... I si THE SHINING ja té detalls que se't queden a la retina després de veure ROOM 237 no els podràs oblidar mai... ;P

La peli ens estructura en diferents parts el que envolta a la cinta, primer les valoracions i visionats que van realitzar les diverses persones que després en revelaran detalls i teories, després els detalls i la situació de la cinta, després ja entrarem en totes les teories,... Apart el que s'utilitza per donar visualització al que expliquen els narradors són les imatges de les diverses pel·lícules del Kubrick de manera que anem veient que hi ha detalls recursius a cintes com EYES WIDE SHUT,... I ara bé lo bo! LES TEORIES!!!

Aquí entrem en el món de la paranoia però a lo bèstia! Perquè n'hi ha alguns que tela marinera... però d'altra banda hi ha altres teories que semblen molt més reals i amb molt de criteri. I el que sobretot et fa estar clavat a la cadira es que cada teoria es fonamenta en tot de detalls de la cinta i quan et comencen a ensenyar la quantitat de detalls brutals que hi ha i que no havies detectat quan la vas veure però que en canvi segur que el teu cervell sí que ho va assimilant, entens el perquè de la sensació de tensió que et crea i a més a més et fa pensar que si la tornes a veure (i com diuen) mai més la tornaràs a veure igual... a banda de fotre moltíssima més por que l'anterior vegada! ;D


I bé, dit tot això estic segur de que us moriu de ganes de que us expliqui alguns dels detalls... Pel que aquí en teniu alguns exemples (i foten molta impressió quan t'ho van dient!). Un que et deixa flipat perquè et penses que no pot ser possible es que la maquina d'escriure que va utilitzant el Jack (que a priori és blanca) va canviant de color depenent del moment de la peli!!! Però es que arriba a ser blavosa i grisa també!!! Els passejos que va fent el Danny per l'hotel amb el tricicle són impossibles en el sentit de que l'estructura de l'edifici no permet els girs... i aquí direu: "Bueee tema logístic de decorats..." pos nor! El tio feia que apareguessin petits planos de finestrals on no hi podien ser!!! Cadires que ara hi són i ara no hi són... i no són errors típics de "continuitat" i aquí un de potent!
El Danny quan està a la posició de la portada de la peli jugant amb els cotxets li arriba una pilota de tennis rodant pel terra... seguint la línia directa que li arriba pel dibuix de la catifa... doncs quan aixeca el cap per veure d'on ve (moment en que entra en acció l'habitació 237) la posició d'ell és invertida, o sigui el dibuix de la catifa ja no té la línia que li arriba sinó que està del revés amb l'hexagon tancat davant d'ell!!! I com dic això no és error ni casual! O.O'

Com us deia abans són dels detalls que personalment crec que li aporten un plus de posar-te tensió al cos i que per part d'en Kubrick estan molt ben posats i per parts dels frikis de la peli molt ben trobats! ;D

Un altre de guapo és la referència a l'Stephen King que era l'escriptor del llibre sobre el que es va basar el Kubrick per fer la peli i que es veu que va estar despotricant de la peli un munt d'anys perquè el Kubrick li havia canviat un munt de coses... Doncs bé, li va canviar conscient i coneixent el tarannà pensant segur que ho feia millor... Doncs hi ha un guinyo (o no... cadascú que s'ho prengui com vulgui) i es que a l'intro (com haureu vist) hi ha un Beetle groc per la carretera (que són ells anant a l'hotel) que en el llibre es veu que era vermell... doncs en un moment de la peli es veu un accident a la carretera entre un camió i un cotxe... moment totalment innecessari... doncs el cotxe sabeu quin era??? Un Beetle vermell!!! Tooooooma! XDDD

Arriba't aquí ja entraríem en les paranoies i grans teories que com podeu imaginar relacionen la segona guerra mundial amb la peli, teories Freudianes, teories sobre la mitologia i el minotaure i el laberint... que per més que digui la dona de la veu en off és un ESQUIADOR!!! No un minotaure lo que hi ha al cartell... XDDD I unes quantes més... Com deia tot lligat a quantitats brutals de detalls de la peli que amb moments de doble càmera, passant frame a frame la filmació, rebobinant, superposant l'inici de la cinta amb el final marxa enrere,... es van construint teories brutals! ;P

I només us n'explico una... però que a nosaltres ens va deixar amb un pensament de: "Doncs sí que tindrà raó..." I es que situant-nos en el temps quan suposadament els EEUU van arribar a la lluna (1969) el Kubrick ja havia fet 2001, més encara l'havia estrenada just el 1968... i com ja sabeu hi ha moltes teories i proves de que va ser una filmació-muntatge per derrotar la URSS en la carrera especial que es portaven les dues potències enmig de la guerra freda... Doncs bé a la cinta ens mostren més proves de que estava gravat i acceptant aquesta premissa... qui agafaríeu per fer una gravació tan minuciosa??? POS EN KUBRICK!!! Sí sí sí! La teoria ens comença a mostrar tot de detalls que hi ha a la peli explicant el Kubrick el que havia hagut de fer per pressions i deixant les pistes perquè la gent ho pogués saber... i quan ja ho estàs assimilant de cop t'ensenyen el jersei del Danny: Amb l'APOLLO 11 allà dibuixat a mitja!!! BRUTAL!

En serio que una de les coses que he aprés amb la cinta és que en Kubrick va gravar el fake de l'arribada a la Lluna! ;)

I bé amb tot el que he dit crec que no us fan falta més arguments per anar a veure "ROOM 237" i després tornar a veure "THE SHINING"... qui s'atraveixi! ;) I per cert l'altre cosa que he tornat a reafirmar és que realment el Kubrick era molt molt gran! ;)

I per acabar volia indicar un detall sobre les paranoies a partir d'obres literaries, quadres, pel·lícules,... i és el que indicava el Tolkien en el seu prefaci que apareix en "El Señor de los Anillos" sobre les teories que vinculaven el seu llibre a la seva vida i el que "pretenia" dir: "Detesto coordialment l'alegoria en totes les seves manifestacions, i sempre m'ha semblat així des que sóc prou vell i cautelós com per detectar-les. Prefereixo la història, autèntica o ambientada, de variada aplicabilitat al pensament i esperiència dels lectors. Penso que molts confonen "aplicabilitat" amb alegoria; però la primera resideix en la llibertat del lector, i la segona en un pretés domini de l'autor." Pel que si ho diu en Tolkien ja sabeu: No us munteu històries i que cada obra us aporti algo per vosaltres mateixos! ;)

No comments: